De teams van Klantcontact die een Mindfree-training volgden, zijn zonder meer enthousiast.
Het klinkt misschien eng om een concentratietraining te doen met plakkers op je hoofd die je hersenactiviteit registreren. Toch zijn de teams van Klantcontact die een Mindfree-training volgden, zonder meer enthousiast. Mariëlle van de Merbel, hoofd Klant Contact Centrum, en Paul van Belzen, teammanager Cliëntenbeheer, deden zelf mee en zijn verbaasd over de resultaten.
Door Astrid Melger
Volgens Mariëlle zweren veel topsporters bij Mindfree-training. Hun toch al goede prestaties verbeteren aanzienlijk wanneer zij vlak voor de wedstrijd een sessie doen. ‘Bij zo’n training krijg je plakkers op je hoofd die de hersenactiviteit registreren. Je kijkt naar overgaande kleurbeelden, terwijl je luistert naar een rustig muziekje. Dwalen je gedachten af, dan komt er een storing in beeld en geluid. Je hersenen leren zo energieverspilling terug te dringen. Dit leidt tot verbeterde slaap, meer energie, focus en ontspanning. Hoe minder energie de hersenen verspillen, hoe minder afleiding er in je hoofd is en hoe meer je je aandacht kunt focussen.’
Een logische vraag is volgens Paul dan ook: ‘Als het voor topsporters werkt, waarom dan niet voor het bedrijfsleven?’Paul begeleidt binnen a.s.r. Wajong-medewerkers en kreeg het verzoek of die mee wilden werken aan een Mindfree-training. ‘De resultaten waren verbluffend. Mensen met bijvoorbeeld adhd konden zich echt veel beter concentreren. Ik heb toen voorgesteld om het ook binnen onze teams te gebruiken.’
Dus deden verschillende teamleden van Klantcontact vorig jaar een Mindfree-training. Paul: ‘Mensen die aangegeven hadden wat hulp te kunnen gebruiken, maar ook collega’s die al heel goed presteren. Helpt het hen om nog beter te werken? Niemand was verplicht mee te doen.’Ook de leidinggevenden van het Klant Contact Centrum deden mee. Volgens Mariëlle hebben de deelnemers veel baat bij Mindfree. ‘Zelf voel ik me sindsdien veel rustiger en slaap ik beter.’ Met metingen voor- en achteraf is aangetoond dat de mensen 5 procent productiever zijn geworden, en nog opvallender, het ziekteverzuim percentage is van 6% naar 1% gedaald. ‘Dit is nu al 9 maanden zo.’ De medewerkers die niet aan de pilot hebben meegedaan, laten in dezelfde periode van 9 maanden geen significante verbeteringen zien. ‘De training heeft een ROI (Return On Investment) van 3,5 maanden. Maw de training levert geld op, en de medewerkers voelen zich beter.’ Inmiddels heeft de directie van Klantcontact besloten, dat iedereen de Mindfree training mag volgen.
Mariëlle en Paul gunnen eigenlijk alle medewerkers van a.s.r. een Mindfree-training. Daarom is Mariëlle blij dat ze er ook een medewerker van HR over hoorde vertellen in een MT-overleg. ‘Het kan voorkómen dat medewerkers, die bijvoorbeeld tegen een burn-out aanzitten, omvallen. Mindfree kan dus ook preventief heel goed werken.’
Bron: ip. personeelsblad van a.s.r.